Pædagogisk arbejde er fyldt med dilemmaer. Skilleveje, hvor to veje kan vælges, og med forskellige konsekvenser. Fx: Skal vi vise vejen gennem det gode eksempel eller lade borgeren selv gå vejen og støtte på vejen? Skal vi arbejde med klare rammer og risikere at indsnævre folks liv, eller med større åbenhed og dermed risikere, at der ikke sker nogen forandring?
Det er sjældent så simpelt, at det ene pædagogiske valg er det rette, og det andet er det forkerte. I arbejdet med mennesker gælder det, at der altid er gode grunde til både at gå ud af den ene vej og den anden vej.
Belys de pædagogiske dilemmaer med supervision
Supervision af pædagogisk personale kan hjælpe med at belyse dilemmaerne og vælge veje at gå. De mange perspektiver kan udvide forståelsen af de borgere - unge, beboere, klienter, patienter, uanset hvad I kalder dem. Og den bredere forståelse kan gøre indsatserne bedre og mere holdbare og etisk forsvarlige.
Mange socialpædagogiske og specialpædagogiske tilbud benytter sig af systematisk supervision. Supervision er en kvalitetssikring, for det hjælper med at skabe beslutninger, som er mest muligt i tråd med den enkelte medarbejders værdier og ikke mindst i tråd med den grundlæggende pædagogiske tilgang og etiske principper, det pædagogiske tilbud står på.