Kurset udbydes til professionelle, som i deres arbejde støder på diagnoser, som de på den ene eller anden måde er tvundet til at forholde sig til.
En kursusdag kunne fx bygges op om følgende overskrifter:
1) Diagnoser skaber mening
Vi prøver altid at forstå vores omverden og ikke mindst hinanden. Mennesker søger og skaber mening i verden omkring os. Og med stor lidelse eller afvigende adfærd vækkes behovet for at forsøge at forstå dette også. Hvad er der egentlig på spil her?
Vi skaber alle mening ved at konkludere - og diagnoser er en af disse typer af konklusioner. Med de naturlige muligheder og begrænsninger, der følger.
2) Patologiserende tendenser
En vinkel på diagnoser og diagnosticering er at sætte dem i sammenhæng med andre samfundsmæssige strømninger. Jeg vil se på, hvordan det kan forstås, at diagnoser som ADHD og depression blomstrer og der i det hele taget tilsyneladende kommer flere og flere psykisk syge. Kan det passe? Og i så fald, hvad er nu det for noget?