Jeg har i flere år arbejdet meget med grupper, både i form af gruppeterapi, gruppesupervision og gruppecoaching. Jeg tilbyder at dele mine erfaringer og nogle tilgange til arbejdet med grupper, som bygger på et systemisk og narrativ grundlag.
Undervisningen kan være centreret omkring specifikke gruppetyper og dermed om specifikke typer af opgaver for både gruppe og gruppeleder, eller den kan kan være mere generel.
Nogle overskrifter for en undervisning kunne se ud som nedenfor:
Gruppe og individ - gruppepsykologiske pointer
Hvordan kan vi grundlæggende forstå menneskets indgåen i grupper? Hvilke nye fænomener opstår, når mennesker gå sammen? Individualitet og fællesskab - hvordan manøvreres i begge på samme tid?
Forskellige gruppetyper introduceres: Familien, Kollegagruppen, Gruppen af folk samlet om fælles emne, men uden forudgående kendskab til hinanden.
Gruppefænomener i gruppearbejdet
Når grupper dannes, opstår ny adfærd, nye mønstre, nye muligheder. Negative begreber præsenteres, såsom konformitet og lydighed, alliancer og magtkampe - og de forsøges forstået mere konstruktivt.
Arbejdet med grupper i praksis
Gruppelederens rolle og position gennemgås og trænes i praksis. Hvor struktureret skal gruppen være, og hvem skal bestemme hvad over gruppens form og indhold? Hvilken måde skal deltagerne være del af gruppen - hjælpere eller udfordrere? Hvilke forpligtelser, opgaver og muligheder?